برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک یکی از ابزارهای کلیدی برای اطمینان از موفقیت، بقاء و رشد سازمان ها است که به دلیل پتانسیل بالا در متغیرهای فوق یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران ارشد است. حال اگر در نظر بگیرید که این سازمان یک موسسه خیریه مردمی است که منابع مالی آن از سوی افراد نیکوکار تامین شده و بخش اعظم منابع انسانی آن را افراد داوطلب تشکیل می‌دهند، حساسیت و مخاطرات کار دوچندان خواهد شد.

خیریه‌ها گونه ای از سازمان های رسالت محور هستند که در کشورهای مختلف با عناوینی چون موسسات خیریه و بنیادهای خیریه شناخته می‌شوند. در برخی کشورها خیریه‌ها زیر‌مجموعه یا مترادف موسسات غیرانتفاعی (NPO) یعنی موسساتی که به قصد تحقق مأموریت هستند تلقی می‌شوند، در برخی کشورهای دیگر نیز موسسات خیریه زیرمجموعه موسسات غیردولتی (NGO) قرار می‌گیرند این در حالی است که در کشور خودمان نیز اکثر مردم NGO را مترادف با موسسه خیریه می‌دانند.

عمده چالش های خیریه ها در راستای پیاده سازی مدیریت استراتژیک عبارت است از:
• چالش اول: محدود بودن منابع مالی و شیوه خاص تامین این منابع است.
• چالش دوم: (به دلیل محدودیت منابع) استفاده از منابع انسانی داوطلب: محدودیت منابع مالی موسسات خیریه، تمایل آن را به استفاده هر چه بیشتر از نیروهای داوطلب جوان به ویژه دانشجویان و افراد تازه فارغ‌التحصیل افزایش می‌دهد که این موضوع مدیریت استراتژیک موسسه را دشوار و تا حدی پرمخاطره می‌کند؛ چرا که افراد داوطلب عمدتا بر اساس نوعی تعهد اخلاقی به خیریه‌ها می‌پیوندند و در چارچوب قراردادها و تعهدات قانونی و سازمانی نیستند.
• چالش سوم: امکان گسست عاطفی حامیان به دلیل دور شدن خیریه از رسالت خود و در نتیجه قطع منابع
• چالش چهارم: وابستگی بالا به عوامل کلان محیطی (عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی و قانونی) که به دلیل وابستگی به تأمین منابع، بیش از دیگر سازمان ها قابل توجه است.

در این راستا و با توجه به موارد فوق، پروژه مدیریت استراتژیک متوازن با هدایت شرکت تعالی سازان، در یکی از موسسات بزرگ خیریه ی کشور (با مأموریت رفع نیاز و تکریم ایتام) از ابتدای مهرماه سال جاری آغاز به کار کرد.


تا کنون با مشارکت بیش از 25 نفر از موسسین، اعضای هیأت امنا، مدیران و داوطلبان کلیدی، کارگاه ها و جلسات تخصصی در راستای شکل گیری و استقرار سیستم مدیریت استراتژیک برگزار شده و در حال حاضر این موسسه در شرف نهایی سازی کارت امتیازی متوازن است.

این در حالی است که متوسط رضایت مشارکت کنندگان بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته در این سلسله مراحل، بیش از 85 درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *