در زمان عدم اطمینان اقتصادی، بسیاری از رهبران سازمانها به یک آماده باش قدیمی روی میآورند: کاهش هزینه. از دیدگاه مدیران وقتی خیلی چیزها در دنیا خارج از کنترل ما هستند، هزینهها تا حد زیادی قابل کنترل هستند. متأسفانه، آنها با عجله خود برای حذف چیزهایی که به نظر اختیاری میرسد، اغلب برخی از مهم ترین سرمایه گذاریهای خود را قربانی میکنند و موجب تضعیف سازمان میشوند.
برای موفقیت در تغییر هزینهها، باید هزینه های غرق شده را نادیده بگیرید. ضروری است ساختار هزینهها را بصورت استراتژیک ببینید چرا که هیچ موضوعی استراتژیک تر از جایی که پول خود را خرج می کنید وجود ندارد. بودجهریزی مبتنی بر صفر اصولی ترین ابزار شما در پیاده سازی این دیدگاه است. اما صرفاً به چالش کشیدن هر آیتم هزینههای کافی نیست و ممکن است به نظر تلاشی بیبرنامه باشد. در این مسیر شما باید پنج قدم مهم را بردارید.
۱) هزینه ها را به نتایج مرتبط کنید.
هر دلاری که برای ارزش آفرینی هزینه می کنید، سرمایه گذاری است. بودجه ها باید عمیقاً با تیم رهبری مورد بحث قرار گیرند و اولویت بندی شوند تا بر روی آنچه واقعاً از اهداف استراتژیک شما پشتیبانی می کند و توانایی هایی که به شما در دستیابی به آنها کمک می کند تمرکز کنید.
۲) ساده سازی ریشه ای
شرکت ها اغلب فعالیت های خود را بدیهی می دانند و نگاهی جسورانه و کل نگر به کسب وکار خود ندارند. یک راه موثر برای دستیابی به دیدگاه کل نگر این است که تصور کنید یک رقیب جدید وارد حوزه کاری شما می شود بدون اینکه بار تمام تصمیمات گذشته شما را تحمل کند. چگونه رقابت خواهد کرد؟ چه محصولات، فعالیت ها، راه حل ها و خدماتی را ایجاد می کند؟ چگونه پیشنهاد مشتری را برای ایجاد بالاترین ارزش ساده می کند؟
۳) زنجیرههای ارزش را به صورت دیجیتالی، در سرعتهای بالاتر تصور کنید
اتوماسیون پتانسیل بسیار خوبی را ارائه میدهد. شرکتها میتوانند با بازنگری در تمام فرآیندها به مزایای دیجیتالی شدن پی ببرند. اتوماسیون البته به شیوه اصولی آن، به طور چشمگیری فرایندها را ساده میکنند. جالب است که بررسی ها نشان می دهد که شرکت ها با پیاده سازی اتوماسیون نه تنها میتوانند هزینههای خود را بپردازند، بلکه پسانداز کافی برای تأمین هزینههای دیگر و طرحهای رشد ایجاد میکنند.
۴) دوباره فکر کنید که شما و سیستمتان چه کاری انجام می دهید.
ایجاد قابلیت های جدید و قدرتمند ارزان نیست. شرکتهای هوشمند تشخیص می دهند که چه چیزی واقعاً باید متمایز شود و سپس به این فکر می کنند که چه کسی می تواند آن را بهتر ارائه دهد. برون سپاری قابلیت های غیرمتمایز یا حتی عناصر مهم ترین قابلیت های شما می تواند به شما اجازه دهد سرمایه گذاری خود را در جایی که اهمیت دارد متمرکز کنید.
۵) یک سیستم مدیریت پایدار و متمرکز بر هزینه بسازید.
شرکت های هوشمند کاهش هزینه ها را واکنشی یکباره به کندی اقتصاد نمی دانند. آنها معتقدند این وظیفه اصلی مدیران است که دائماً مراقب هزینه ها باشند. بودجه یک آزمون واقعی از نحوه تفکر شرکت شما در مورد هزینه ها است. اگر بودجههای شما مبتنی بر صفر باشد و در بین کارکردها ارزیابی شود، با تمرکز بر حیاتیترین و متمایزترین قابلیتها، فرآیندی برای مدیریت هزینه ایجاد میکند.
Title: Cost Cutting That Makes You Stronger:How the most resilient companies position themselves to grow
Author(s): Vinay Couto, Paul Leinwand and Sundar Subramanian
Published: July–August 2023 issue of Harvard Business Review